Blog

Canon imagePROGRAF és HP DesignJet plotterek hibaüzenetei

2024.07.01 00:01
Canon imagePROGRAF és HP DesignJet plotterek hibaüzenetei

Rendben működik a plotter és szépen is nyomtat, vigyázunk rá, és ekkor mint derült égből a villámcsapás, leáll a nyomtató, érthetetlen hibaüzeneteket ír ki, és nem tudunk vele nyomtatni. Ha hosszabb ideje használjuk már a berendezésünket, illetve sokat is nyomtatunk folyamatosan, számolni kell vele, hogy valamelyik alkatrésze meghibásodik vagy elkopik. Hogy ne érjen minket váratlanul, érdemes előre tájékozódni, milyen hibák fordulhatnak elő, és hogy mi magunk meg tudjuk-e oldani vagy hívjunk szakszervizt. Ebben segítünk most, mik a leggyakrabban előforduló hibák, hibakódok, melyiknél elég a mi közreműködésünk és mikor kell a szakszervizhez fordulni.


Nyomtatófejhibák

A plotterek legérzékenyebb része a nyomtatófej, ez a szíve-lelke, ha jól működik, a nyomatok az elvárt minőségben készülnek el. Számos apró fúvóka biztosítja, hogy a festékből pontosan az adott szín, adott mennyiségben kerüljön a nyomathordozóra, ami lehet mérnöki papír, bevonatos média, vagy akár vászon. Minden nyomtatófejnek van egy átlagos élettartama, ameddig „bírja”, aztán néhány éven belül eléri azt a pontot, hogy már egyre több fúvóka tömődik el vagy a fejben levő elektronika zárlatos lesz. A legtöbb esetben a konkrét fejhibát jelzi, de van olyan plotter, ahol másra hivatkozik, de a fej a bűnös. Az is előfordul, hogy nem jelenik meg konkrét hibaüzenet, hanem a nyomtatás eredményén látszik: hiányoznak vonalak, teljes szín is eltűnhet, patroncserét követően folyik a fejből a festék, vagy nem fogadja el az új patront.

 

Jellemző fejhibakódok vagy erre utaló hibaüzenetek

Canon plottereknél: konkrét hibakódokat ír ki: 2832 / 2F4F / 2F50 / 2F51 / 2F53 – a nyomatófej strukturális kialakítását érintő hiba (visszahathat fejkocsielektronikára, alaplapra, főleg korábbi modelleknél). Régebbi Canon modelleknél: 403E hiba – PF-03 fej esetében fúvókazóna-kimaradást jelez.

HP plottereknél: szöveges üzenet jelenik meg: „There is a problem with the printer or ink system. Turn printer off, then on. If problem persists, contact HP
(T120, T230, T250, T520, T630, T650, T730, T830 nyomtatók esetében)
Fejhibára utal az a hibaüzenet is, ha például új patron betételekor jelez hibát, és nem fogadja el a patront, jellemzően a feketénél: One or more cartridges appear to be damaged. Remove them and replace with new cartridges”.

Mindenképp ki kell cserélni a nyomtatófejet?
Az esetek nagy részében igen, bár néha előfordul, hogy egy-egy kikapcsolás és újraindítás után látszólag megjavul, de nagyon hamar állandósul a hiba, és csak a fej cseréjével orvosolható.

Én is ki tudom cserélni?
Egyes HP DNJ plottereknél igen, de, ha mégis a szakszervizt kérjük meg erre, akkor nemcsak a fejet cseréli ki, hanem át is vizsgálja a plottert, és el tudja végezni az időszakos karbantartást, firmware frissítést, így megelőzhetők egyéb meghibásodások.
Canon IPF plotterek esetében a nyomtatófej garancia érvényesítéséhez szükséges a szakszerviz által elvégzett fejcsere, de természetesen nemcsak a cserét végzi el a szakember, hanem megvizsgálja a rail-, encoder-, cap absorber / service station egységeket, és ha szükséges, megtisztítja azokat. Továbbá megtisztítja és speciális olajjal újrakeni a fejkocsitengelyt, ellenőrzi és ha szükséges frissíti a nyomtató alapszoftvert (firmware).

 

Papírkezeléssel kapcsolatos hibák

Egy nagyformátumú nyomtató általában tekercses papírral dolgozik, de néhány modellnél vágott lapot is használhatunk. Munkánk során előfordulhatnak papírral (médiával) összefüggő problémák is, ezek zömét a felhasználó is meg tudja oldani. 

Például új tekercs betételekor nem ismeri fel a papírt, vagy nem fűzi be, vagy éppen nyomtatás közben jelentkezik a papírtovábbítási hiba. Begyűrődött a papír: „possible paper jam”

Vagy befűzi a papírt, de a méret felismerés nem megy és emiatt kitekeri a rollt (HP plottereknél fordul elő): a fejkocsi jobb oldalán, az alul lévő line sensoron szennyeződés van, többnyire tisztítást követően jó lesz.

Nem fűzi be a papírt: a bal felső roll mechanikában lévő sensort kell portalanítani, hogy érzékeljen.

Nem érzékeli a médiát („out of paper”): a sensort blokkolhatja egy leszakadt papírdarab, ezt el kell távolítani.

 

Vágóegységhiba

A nyomtatási munka végeztével a vágókés levágja az elkészült nyomtatást, idővel azonban a kés elkophat, vagy például az egyik fogaskerék megrepedhet a vágóegységben. Vágáskor tépi a papírt és erősen kattog, ilyen esetben a vágóegység cseréje szükséges.

 

További meghibásodások üzenetei

 

Firmware (szoftver) hibák:

Ha nem a legújabb firmware-t használja, egyéb hibákat okozhat és a berendezés is jelezheti: „Check your firmware is up to date.”

Amennyiben az új nyomtatófejet vagy patront nem érzékeli, javasolt a legfrissebb firmware telepítése. Ezt követően a nyomtatót fej és patronok nélkül kell elindítani és amikor jelzi, akkor betenni.

Fejkocsihibák:

87:10 fejkocsi-pozicionálási hiba, linear enkóder szennyezett. Melegvizes, mikroszálas törlőkendős tisztítása javasolt (alkohollal tilos, mert sérülhet az osztás) vagy csere szükséges.

86:01 váratlan fejkocsielakadás. Többnyire koszos fejkocsitengely, koszos linear enkóder vagy leszakadt média okozhatja.

A nyomtató nem indul:

A kijelző fekete vagy fehér, a háttérvilágítás működik – ez kijelzőcserét jelent, a bekapcsolást követően sípoló hang és hibajelzés van.

Nincs háttérvilágítás: tápegység vagy alaplaphibára utal. Ezeknél a hibáknál mindenképp szakszervizhez kell fordulni.

Láthatjuk, hogy bármennyire is vigyázunk nagyformátumú nyomtatónkra, előfordulhatnak rendellenességek, meghibásodások. Ezek egy része a felhasználó által is orvosolható (papírelakadások, régi firmware frissítése, tisztítás, kenés), azonban vannak komolyabb problémák, amelyek már szakszervizes beavatkozást igényelnek. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, mindenképp forduljunk szakemberhez, a szakavatott kezek gyorsan megoldják a gondot, és az elvégzett karbantartással pedig a későbbi meghibásodásokat megelőzhetjük, és a berendezés élettartamát is meghosszabbíthatjuk.

Szerviz:

E-mail: szerviz@terc.hu

Németh Balázs Sándor
+36 (30) 464-1225

Dobos Róbert
+36 (70) 670-5197